Home » Alles over Sauna » Rondje Sauna

Rondje Sauna

Rondje SaunaStap voor stap naar ontspanning

De sauna is goed voor lichaam en geest, het maakt je fitter energieker en vooral ook gezonder. Vanzelfsprekend moet uw lichaam wennen aan de extreme afwisselingen van warm naar koud. Om een saunabezoek te optimaliseren is het verstandig om het onderstaande rondje sauna aan te houden als leiddraad voor een saunabezoek.

Tussen de saunarondjes door kan men gebruik maken van o.a. solarium of zonnebank, andere baden zoals whirlpool, kruiden- en Turks stoombad of massage- en/of beautybehandeling.

Tips

Wat heeft u nodig?

  • Minstens 2 uur
  • Een groot badlaken om op te liggen of te zitten
  • 2 Kleine handdoeken om mee af te drogen
  • Zeep & shampoo
  • Badjas (verplicht) & badslippers
  • Eventueel iets om achteraf uw huid mee te verzorgen.

Rondje Sauna


Douchen1. Douchen

Naar de sauna dient men noch met een lege, noch met een volle maag, te gaan. Verder is het zinvol om aan het begin nog even gebruik van het toilet te maken. Hierdoor zal men beter van het sauna-bad kunnen genieten. Na het toilet maakt men nog gebruik van een warme douche, om vervolgens, schoon en voorverwarmd, aan het saunabad te beginnen.

Afdrogen, Warm voetbad, Sauna2. Afdrogen

Droogt u zich goed af want een droge huid transpireert beter.

Afdrogen, Warm voetbad, Sauna3. Warm voetbad

Ook een warm voetbad vóór de sauna stimuleert het transpireren.

Afdrogen, Warm voetbad, Sauna4. Sauna

  • In de sauna dient u op een badlaken te liggen dat groot genoeg is voor uw hele lichaam. Intensief transpireren is beter dan wat minder gedurende langere tijd. Daarom kunt u het best plaatsnemen op de middelste of de hoogste bank, liefst liggend of zittend met de voeten op zitniveau en daar maximaal een kwartier blijven. Hierbij kunt u het best op uw eigen gevoel afgaan.
  • Liggend voelt u de warmte aangenaam gelijkmatig. De laatste twee minuten kunt u echter beter gaan zitten, bij voorkeur op de onderste bank. Hierdoor went uw bloedsomloop aan de verticale houding en zal het bloed, als u opstaat, niet naar de benen zakken.

Afkoelen5. Afkoelen

  • Als u uit de saunacabine komt, gaat u eerst de buitenlucht in voor een luchtbad. Uw lichaam heeft nu zuurstof nodig en de buitenlucht koelt de longen af.
  • Afkoelen kunt u verder op een prettige wijze doen met de Kneipp-slang.
  • Ook de stortdouche koelt het lichaam goed af.
  • Voordat u gebruik maakt van het koude dompelbad, moet u in ieder geval eerst het zweet afspoelen. Bij hoge bloeddruk kunt u het koudwaterbad beter achterwege laten.

Warm voetbad 6. Warm voetbad

In aansluiting op de afkoelingen, neemt u een warm voetbad, uw lichaam zal daardoor van top tot teen behaaglijk opwarmen.

Warm voetbad 7. Koelen

Herhaalde koudwatertoepassingen trainen uw hart en vaatsysteem en verbeteren uw lichamelijke weerstand Beschreven zoals bij punt 5.

Rust8. Rust

Een aansluitende rustpauze van circa 15 minuten zal hierna ontspanning bewerkstelligen en u het gevoel geven weer helemaal bij te komen.

1. Nieuw rondje

De volgende saunarondjes ondergaat u op dezelfde manier als het eerste, alleen hoeft u zich niet telkens weer warm te douchen.




Externe links:

Aanverwant artikel over saunagebruik van saunastudie.nl
Interessante links over sauna op sauna.startpagina.nl


Twitter deze Actie


Like ons op Facebook

Schrijf je in voor onze SaunaMail!

Aanmelden nieuwsbrief

Volg SaunaGids

SaunaGids op Facebook SaunaGids op Twitter Google+

Links

MassageGids
SaunaGids Forum
Youtube films
Meer links >>

Contact

Heb je een vraag, tip, reactie of opmerking?
Mail ons!