Home » Sauna & Gezondheid » Voeding in de sauna

Sauna en Gezondheid

Voordeeluitjes - WellnessArrangementen

Reserves aanvullen in de sauna

Sauna en voeding Het lijkt wel of heel Nederland momenteel in de ban is van de gezondheidsrevolutie; superfoods, groene smoothies en reeksen e-nummer die massaal worden geboycot. Er lijkt een duidelijk groeiende behoefte te ontstaan om eerlijker, authentieker, maar vooral natuurlijker te leven. Ook en misschien wel juist onder de saunagangers is deze tendens duidelijk zichtbaar en vragen zoals ‘hoe kan ik het beste mijn reserves aanvullen tijdens een saunadag’ of ‘wat doet een saunagang met het vochtgehalte in mijn lichaam’ komen steeds vaker voorbij. Tijd dus om deskundigheid in te schakelen en wel van Rika Lukac; orthomoluculair voedingsdeskundige, eigenaresse van yogafood.nl en tevens fervent saunaganger.

Vermijd granen & melkproducten

‘Eén van de belangrijkste dingen is om met een niet te volle maag de sauna in te gaan. Een lichte salade, soep of wat fruit zijn goede opties. Gedurende de dag kun je beter minimaal een halfuurtje wachten voordat je granen (brood, rijst, pasta etc) of melkproducten tot je neemt. Fosfor in melkproducten en fytinezuur in granen binden zich namelijk aan mineralen en onttrekken deze kostbare nutriënten aan je lichaam en laat je deze op dit moment nu net het hardste nodig hebben.

Vocht

Neem daarnaast VOCHT tot je, veel VOCHT zowel voor als na je saunaronde. Heel veel mensen zijn chronisch uitgedroogd. Uitdroging verlaagt je vitaliteit. Uitdroging veroorzaakt fysieke stress. En stress an sich droogt ook uit. Een vicieuze cirkel dus. Sauna droogt daarbovenop nog eens extra uit waardoor het lichaam in een stress-modus raakt: je lichaam probeert je lichaamstemperatuur te regelen door je te laten transpireren zodat je kan afkoelen.

Verlies van mineralen tijdens transpireren

Hoe werkt dit dan? Bij stress komen er meer zoutmoleculen in je bloedbaan. Elk zoutmolecuul in je lijf wordt vergezeld van een groot aantal watermoleculen. Zouten hebben invloed op de pompfunctie van je hart. Bij stress gaat je hart sneller kloppen en is je bloeddruk hoger. Hierdoor ga je zweten zodat je kan afkoelen door verdamping van de zweetdruppels. Bij het transpireren verlies je heel veel mineralen. Bij het verlaten van de sauna daalt je stress niveau en verdwijnen nog meer zouten uit je bloedbaan die via je nieren je lichaam verlaten samen met water (lichaamsvocht) als urine.

Stressreactie

Drink je na de sauna weinig of geen water met voldoende mineralen erin (vooral kalium en natrium is belangrijk), dan wordt er opnieuw een stress cyclus opgestart omdat je lichaam verhoogd alert moet blijven. Er is immers gevaar: je staat op uitdrogen en je mineraalhuishouding is niet meer op orde. Mineralen zijn belangrijk omdat ze voor een goede celwerking zorgen. Ze zorgen er ook voor dat je lichaam het water dat je drinkt kan vasthouden.

Oplossing

Drink voor en na de sauna kokoswater (dat bevat heel veel kalium) of water waar je een heel klein beetje hymalayazout of keltisch zout aan toevoegt (1/4 theelepel op 1 liter). De mineralen in deze zouten zorgen ervoor dat mineraalhuishouding op orde komt en je lichaam het water kan vasthouden en je niet direct weer alles uitplast.

PS: Een goede indicatie of je voldoende drinkt is de kleur van je urine: die moet bijna zo helder als water zijn. Gele urine wijst op uitdroging. Drink ook voordat je dorstig wordt. Koffie, zwarte thee, limonades (cola, ice tea, etc) en alcohol onttrekken vocht aan je lichaam. Zorg ervoor dat je dan extra water ernaast drinkt.’


Lees ook:





Geschreven door , bloggers voor SaunaGids en gebrand op alles wat maar een minimale temperatuur bereikt van 50 C.

Like ons op Facebook

Schrijf je in voor onze SaunaMail!

Aanmelden nieuwsbrief

Volg SaunaGids

SaunaGids op Facebook SaunaGids op Twitter Google+

Links

MassageGids
SaunaGids Forum
Youtube films
Meer links >>

Contact

Heb je een vraag, tip, reactie of opmerking?
carolien@saunagids.nl